Forum www.muzaponadwszystko.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Akordeon

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.muzaponadwszystko.fora.pl Strona Główna » Instrumenty / Klawiszowe Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Akordeon
Autor Wiadomość
Kokos203
Administrator



Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: świętokrzyskie

Post Akordeon
Akordeon - instrument muzyczny z grupy idiofonów. Rodzaj harmonii, oparty na stroikach przelotowych. Prąd powietrza, zagęszczony przez ręcznie poruszany miech, wywołuje dźwięk, wprawiając w drganie stroik. Początkowo działał przy użyciu miechów nożnych, które z czasem zostały zastąpione przez miech ręczny. Instrument ten z prawej strony ma klawiaturę klawiszową (lub guziki w przypadku akordeonu guzikowego), a z lewej guziki (dźwięki basowe, akordy oraz - choć nie zawsze - specjalny manuał melodyczny zwany barytonem).
Niektórzy instrumentoznawcy umieszczają akordeon w grupie idiofonów, jednak jest to bardzo kontrowersyjne twierdzenie, gdyż idiofony same w sobie są źródłem dźwięku, w odróżnieniu od aerofonów, w których źródłem dźwięku jest słup powietrza. Ta kontrowersyjna klasyfikacja akordeonu do idiofonów wynika z uznania za źródło dźwięku samych stroików, a nie przepływającego przez nie powietrza.

Historia akordeonu
Handdine, prototyp akordeonu, zbudował w 1822 roku Fryderyk Buschmann. Akordeon we współczesnej postaci skonstruował w 1829 roku Cyrill Demian, w Wiedniu.
Budowa instrumentu:
• Strona basowa: guziki ułożone w rzędy i szeregi. Szeregi są ułożone według koła kwintowego, dwa pierwsze rzędy wydobywają dźwięki pojedyncze, rząd trzeci akordy durowe, czwarty akordy mollowe, piąty czterodźwięki septymowe, szósty trójdźwięki zmniejszone, siódmy trójdźwięki zwiększone.
• Strona melodyczna - może posiadać klawiaturę typu fortepianowego lub guziki ułożone chromatycznie w pięciu lub trzech rzędach.

Akordeon guzikowy
Sercem akordeonu są stroiki przelotowe, czyli cienkie, podłużne, sprężyste blaszki, na jednym swym końcu umocowane, a pozostała częścią drgające pod naporem powietrza tłoczonego ręcznym miechem.
Akordeon składa się zewnętrznie z trzech głównych części:
1. Część melodyczna lub dyszkantowa (strona melodyczna)
2. Miech
3. Część basowa (strona basowa)
Basy konstrukcyjnie różnią się zasadniczo od strony dyszkantowej. Po zdjęciu obudowy zewnętrznej rozróżnić możemy tastaturę basową z górnym zespołem dźwigni oraz dolny zespół dźwigni z klapami powietrznymi i mechanizmem regestrowym basów. Poza tym znajduje tu się płyta rezonansowa oraz mechanizm powietrznika, służący do bezdźwięcznego rozciągania i ściągania miecha.
W organkach, zwanych tez harmonijka ustna, znajdują sie takie same stroiki, lecz grający wdmuchuje i wciąga powietrze ustami.

Podobna zasadę konstrukcyjna wykorzystuje stary chiński instrument szeng.

Ilość i rozbudowanie piszczałek, a co za tym idzie brzmień i zakresu oktaw dało akordeonom guzikowym wielkie możliwości w samym graniu jak i brzmieniu.

Guzikowce posiadają od 2 do 8 piszczałek zwykłych i od 4 do 8 piszczałek basowych. I jak oni to upchnęli w tym pudle:-)
Manuały służą do sterowania "zatyczkami" kanałów z których płynie dźwięk. Dzięki nim mamy kontrolę nad instrumentem.

Regestry zajmują się zmianą barwy dźwięku (tzn. dźwięk jest gruby, niski, wysoki lub "falujący"). Ilość regestrów zależy od wielkości akordeonu, ilości piszczałek lub jego przeznaczenia. Występowanie: Rejony manuałów dyszkantowych lub równiny basowe (tereny przymiechowe...).
Akordeon klawiszowy

Klawiatura składa się z odpowiedniej ilości dobranych czarnych i białych klawiszy, u nasady których znajdują się przełączniki regestrowe (regestry) o różnej budowie (naciskane, przesuwane, wahadłowe)

Akordeony klawiszowe mają zwykle od 12 do 160 basów i 45 klawiszy, ale istnieją większe i mniejsze modele (co zależy tylko od wymysłu designera)

Ilość i rozbudowanie piszczałek, a co za tym idzie brzmień i zakresu oktaw dało akordeonom klawiszowym wielkie możliwości w samym graniu jak i brzmieniu.

Klawiszowce niczym szczególnym nie różnią się od akordeonów guzikowych, jednakże sama różnica klawiatury (takiej samej jak w pianinie czy fortepianie) a co za tym idzie uniwersalności nut i opracowań bardzo zaważyło na popularności tego instrumentu i jego wyższości nad guzikowcami od 1920 roku do dziś...

Budowa akordeonu klawiszowego

Manuały służą do sterowania "zatyczkami" kanałów z których płynie dźwięk. Dzięki nim mamy kontrolę nad instrumentem.

Regestry zajmują się zmianą barwy dźwięku (tzn. dźwięk jest gruby, niski, wysoki lub "falujący"). Ilość regestrów zależy od wielkości akordeonu, ilości piszczałek lub jego przeznaczenia. Występowanie: Rejony manuałów dyszkantowych lub równiny basowe (tereny przymiechowe...).


Post został pochwalony 0 razy
Sob 9:18, 02 Maj 2009 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.muzaponadwszystko.fora.pl Strona Główna » Instrumenty / Klawiszowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin